Jak ułatwić wyszukiwanie w sklepie internetowym?

Zasadniczo, klient przychodzi do sklepu internetowego w poszukiwaniu produktów. Czasem chce coś od razu kupić, czasem tylko się rozgląda i porównuje.

Nieco ponad połowa klientów e-sklepów, ma problem z dotarciem do interesujących go informacji. I to Twoim zadaniem, jako właściciela sklepu, jest możliwie ułatwić klientowi poszukiwania 🙂

Podam Ci kilka przykładów, które mam nadzieję, zainspirują Cię do zmian na sklepie zmierzających do poprawy jego użyteczności 🙂

Podpowiedzi w wyszukiwarce

Najprościej jest wpisać konkretny model produktu, czy też jego rodzaj, z nadzieją, że wyszukiwarka pokaże nam to, czego szukamy. Nie zawsze jednak to pokazuje.

Zamiast od razu wyświetlać listę produktów, daj w wyszukiwarce listę podpowiedzi z kategoriami w jakich szukać.

Jak ułatwić wyszukiwanie w sklepie internetowym?

Jeśli w Allegro wpiszesz „Ford Galaxy” i zaczniesz od razu wyszukiwanie, to zobaczysz oferty z turbinami, klamkami, albo gałką biegów – czy tego szukałeś?

Jeśli w podpowiedziach wyszukiwania, dasz do wyboru kategorię, w jakiej szukać tej frazy, to wynik będzie znacznie trafniejszy… a może nawet w pełni trafny 🙂

Odmiana słów

W sklepie typowo z herbatami, wpisuję w wyszukiwarkę „żułta” i otrzymuję w wyniku zero produktów… dziwne… A wpisując „żółta” mam ich już 650 🙂 Znalazłem też przykład, gdzie nie było nawet „żółtej”, tylko „zółta”

Jak ułatwić wyszukiwanie w sklepie internetowym?

Każdy może popełnić błąd, jeśli nie ortograficzny, to zawsze palec może ześlizgnąć się z klawiatury… A co w przypadku jakiś trudniejszych nazw, albo obcojęzycznych… Jeszcze łatwiej się pomylić.

Klient nie musi znać dokładniej nazwy, ani ortografii – to w Twoim interesie jest dostarczyć mu to, czego szuka. Zadbaj zatem o odmianę słów podczas wyszukiwania.

Sortowanie wyników

Nawet najstarsze oprogramowania sklepów internetowych pozwalały na sortowanie produktów. Czy to wg ceny, popularności, daty dodania, albo nazwy…

Często są to wystarczające warianty, spójrzmy jednak na dwa przykłady z zewnątrz.

Na Allegro jest możliwość sortowania, po tym, co dla klienta najważniejsze, czyli po cenie z dostawą

Jak ułatwić wyszukiwanie w sklepie internetowym?

Z kolei na booking.com, możesz sortować obiekty noclegowe wg odległości od centrum miasta, albo jednocześnie wg ceny i oceny gości. Czyli również najważniejsze parametry z punktu widzenia klienta.

Jak ułatwić wyszukiwanie w sklepie internetowym?

Być może w Twoim sklepie też można posortować produkty w sposób bardziej przydatny klientowi? Np. wg ostrości – jeśli sprzedajesz ostre sosy, pojemności akumulatora, albo średnicy kół – wszystko zależy od Twojej branży 🙂

Filtrowanie

Kurtki, można filtrować po producencie, kolorze, stopniu wodoodporności, fasonie, rozmiarze, …

Z kolei opon szukamy wg, średnicy, szerokości, profilu, przyczepności, poziomu hałasu, …

Jak ułatwić wyszukiwanie w sklepie internetowym?

Jeśli asortyment masz szeroki, to prawdopodobnie, każdą z kategorii można filtrować po całkiem różnych parametrach. Można, ale czy na Twoim sklepie są takie filtry?

Nawet gdybyś pozwolił filtrować produkt dosłownie, po każdym z 28 parametrów, to nie znaczy, że ułatwiasz w ten sposób klientowi poszukiwania 🙂

Wróćmy raz jeszcze do przykładu opon, konkretnie, do sklepu oponeo.pl, który na stronie głównej umożliwia znalezienie ogumienia, nie po konkretnych jej rozmiarach, ale po konkretnym modelu pojazdu. Który sposób wydaje Ci się łatwiejszy?

Jak ułatwić wyszukiwanie w sklepie internetowym?

Spójrz na jeszcze jeden przykład, jak można pomóc wybrać klientce (klientowi) odpowiedni biustonosz, zamiast podawać listę niezrozumiałych typów i fasonów. I wszystko jasne.

Jak ułatwić wyszukiwanie w sklepie internetowym?

Paginacja

Gdzieś cicho się mówi, aby całkiem odejść od paginacji na listach produktów w sklepach internetowych. A w zamian zrobić dynamiczne, bezstronnicowe ładowanie. Tak jak na facebooku… scrollować w dół można bez końca.

Jak ułatwić wyszukiwanie w sklepie internetowym?

Jeśli jednak zostajesz przy paginacji, to zadbaj o to by była zrozumiała i łatwa w użyciu. Aby nie było wątpliwości, który przycisk prowadzi do kolejnej strony, a który do ostatniej. I żeby kliknięcie w numer strony było możliwe na smartfonie, przy użyciu palca.

Kategoryzacja produktów

Często przeglądam listę kategorii i choć bardzo chcę, to nie wiem w co kliknąć, aby znaleźć produkt, którego szukam 🙂

Nawet jeśli masz szeroki asortyment, to dwa poziomy kategorii powinny wystarczyć. Czyli kategoria i subkategoria.
Warto dodać okruszki breadcrumbs, aby klient mógł łatwiej zlokalizować, gdzie się znajduje.

Jak ułatwić wyszukiwanie w sklepie internetowym?

Zadbaj, by nazwy kategorii były krótkie i intuicyjny – aby było wiadomo, że po wybraniu tej konkretnej, znajdę właśnie to co chcę.

Kategorie puste, czyli bez produktów, mogą być dla klienta mylące, zatem może lepiej ich nie pokazywać ?

Informacje o koszyku

Dobrze, jeśli koszyk będzie zawsze dostępny i dobrze widoczny. Idealnie, gdy będzie przy nim wyświetlana ilość dodanych produktów.

Jak ułatwić wyszukiwanie w sklepie internetowym?

Po dodaniu produktu do koszyka istotne jest, pokazanie jasnego komunikatu informującego, że się udało (lub nie).

I co jeszcze ważne?
Przechowywanie koszyka. Klienci czasem wracają po jakimś czasie, po kilku godzinach, czasem po kilku dniach… i oczekują, że dodane do koszyka produkty, wciąż tam będą na nich czekać.

Powiązane produkty

Kupując nowy telefon, często szukamy też folii ochronnej, pokrowca albo słuchawek… To szansa na zwiększenie wartości koszyka, więc tym bardziej powinno Ci zależeć, by ułatwić klientowi znalezienie tychże dodatkowych produktów 🙂

Jak ułatwić wyszukiwanie w sklepie internetowym?

Wyszukiwanie na smartfonach

Nie muszę, chyba przypominać, że udział zakupów robionych na urządzeniach mobilnych rośnie.

Dlatego też, zarówno proces zakupowy, jak i wyszukiwanie na sklepie, powinno być możliwe na telefonach, tabletach, …

Jak ułatwić wyszukiwanie w sklepie internetowym?

Tutaj ważne jest, aby wyszukiwarka i kategorie były łatwo dostępne. Należy też pamiętać, aby ikonki, czy linki dało się łatwo klikać, np: paginacja.

Działaj

Sprawdź, co możesz poprawić w swoim sklepie, w jaki sposób ułatwić klientowi wyszukiwanie na sklepie?

Zmieniaj, poprawiaj, testuj…



Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. OK, rozumiem