Walentynki – każda okazja jest dobra na promocję, czyli kalendarz strategiczny

Walentynki są 14. lutego… Ale to tylko jedno z wielu (bardzo wielu) okazji, jakie pojawiają się w ciągu roku, by zrobić akcję promocyjną.

Do każdej akcji lepiej przygotować się z wyprzedzeniem. Jeśli sprzedajesz coś z okazji walentynek i produkt ten nadaje się jako prezent, to akcję trzeba rozpocząć odpowiednio wcześnie, chociażby dlatego, by przesyłki zdążyły dotrzeć na czas.

Z okazji Dnia Darmowej Dostawy, raczej nie robi się prezentów, ale to dobra wymówka by zrobić jakąś akcję… jednodniową.

Kalendarz strategiczny

W zasadzie każdego miesiąca, mamy jakieś święto, okoliczność, wydarzenie, którym można nawiązać do organizowanej promocji. Walentynki, dzień babci, dzień kobiet, dzień dziecka, dzień matki…

A jeśli się bardziej postarasz to znajdziesz co tydzień kilka świąt (nietypowych), np. 18. stycznia jest Dzień Kubusia Puchatka.
Jeśli jesteś w stanie nawiązać do tego wydarzenia, to śmiało wykorzystaj to. Jeśli działasz w branży dziecięcej lub jesteś pszczelarzem, to zadanie masz proste, inaczej, musisz wykazać się kreatywnością 🙂

Niedawno był Blue Monday, czyli „najbardziej depresyjny dzień w roku”. Idealna okazja na promocję. Zobacz jak wykorzystali to Helion i Komputronik 🙂

Blue Monday - promocja

Blue Monday - promocja

Ok, tak na szybko… 02. lutego jest dzień świstaka, tydzień później międzynarodowy dzień pizzy, a 17.02. dzień kota. Chodzi Ci coś po głowie ?

Znaj umiar

Wiele zależy od branży i produktu. Niekiedy super promocja co miesiąc, to za często, np. kiedy promujesz tylko jeden produkt. Z drugiej strony Helion codziennie robi promocję 30% na wybraną losowo książkę. Media Expert ma promocje permanentną na wszystko – przynajmniej takie odnoszę wrażenie 🙂

Sam musisz wiedzieć (albo się dowiedzieć) jak często powinieneś robić promocje u Ciebie. Moja sugestia jest tylko taka, by promocja była prawdziwą okazją, a nie powodem odwlekania zakupu (bo przecież za miesiąc znów zrobi promocję…)

Dzień czekolady

Kalendarz świąt

Przejrzyj kalendarz w ujęciu rocznym, wypisz wszystkie większe i znane święta, ale także te mniej znane, a do których jesteś w stanie nawiązać. Przeszukaj popularne ‚dni’ obchodzone w Polsce oraz te mniej popularne, kalendarz świąt narodowych i międzynarodowych a także świąt kościelnych.

Poniżej kilka moich sugestii:

Styczeń
1.01. nowy rok,
5.01. dzień bitej śmietany,
08.01. dzień Elvisa Presleya, dzień sprzątania biurka,
10.01. dzień obniżania kosztów energii,
13.01. międzynarodowy dzień koszuli,
21.01. dzień babci,
22.01. dzień dziadka,
28.01 europejski dzień ochrony danych osobowych,
31.01. dzień przytulania,
30.01. dzień rogalika,
wydarzenia ruchome: finał WOŚP

Luty
2.02. dzień handlowca, dzień niedźwiedzia,
5.02. dzień Nutelli,
11.02. światowy dzień chorego,
13.02. dzień radia,
14.02. walentynki,
16.02. dzień poczty polskiej,
20.02. dzień palących fajkę,
23.02. dzień bez łapówki,
26.02. dzień dinozaura,

Marzec
01.03. dzień puszystych,
02.03. dzień staroci, dzień dentysty
05.03. dzień teściowej,
08.03. dzień kobiet, dzień rudych osób,
10.03. dzień mężczyzn,
11.03. dzień sołtysa,
15.03. dzień piekarzy i cukierników,
21.03. pierwszy dzień wiosny, dzień wagarowicza,
28.03. dzień żelków,
30.03. światowy dzień muffinka,

Kwiecień
04.04. dzień marchewki,
12.04. dzień czekolady, dzień chomika,
16.04. dzień sapera,
20.04. dzień marihuany,
22.04. święto ziemi,
24.04. europejski dzień śniadania,
25.04. dzień sekretarki,
27.04. dzień florysty, dzień grafika,
święta ruchome: Wielkanoc (w 2018 – 01.04)

Maj
1-3.05. majówka,
02.05. dzień grilla,
04.05. dzień kominiarza, międzynarodowy dzień strażaka,
05.05. dzień bez makijażu,
11.05. dzień kierowcy zawodowego,
14.05. dzień farmaceuty,
19.05. dzień mycia samochodów,
26.05. dzień matki,
28.05. dzień bez prezerwatywy,
28.05. dzień hamburgera

Czerwiec
01.06. dzień dziecka,
02.06. dzień bez krawata,
10.06. dzień elektryka,
12.06. dzień stylisty paznokci,
17.06. dzień czołgisty,
30.06. dzień motyla kapustnika,

Lipiec
01.07. dzień psa,
05.07. dzień łapania za biust,
13.07. dzień frytek,
17.07. dzień tabaki,
19.07. dzień czerwonego kapturka,
24.07. dzień Pszczółki Mai,
29.07. dzień samotnych,
wakacje

Sierpień
01.08. dzień karmienia piersią,
03.08. dzień piwa i piwowara,
13.08. światowy dzień osób leworęcznych,
20.08. dzień komara,
30.08. dzień taksówkarza,
31.08. dzień blogów
wakacje

Wrzesień
01.09. pierwszy dzień szkoły (czasem termin bywa ruchomy),
08.09. dzień marzyciela,
13.09. dzień programisty (12.09. w lata przestępne),
25.09. dzień budowlańca,
26.09. światowy dzień królika,
29.09. dzień kawy, dzień kuriera i przewoźnika,
30.09. dzień chłopaka,

Październik
05.10. dzień nauczyciela (w Polsce 14.10. Dzień Edukacji Narodowej),
13.10. światowy dzień jaja,
16.10. światowy dzień chleba,
21.10. dzień bez skarpetek,
22.10. dzień osób jąkających,
31.10. halloween,
31.10. światowy dzień oszczędzania,
początek roku akademickiego,

Listopad
03.11. dzień myśliwych,
04.11. dzień taniego wina,
07.11. dzień kotleta schabowego,
17.11. dzień czarnego kota,
22.11. dzień kredki,
28.11. dzień pocałunku,
30.11. dzień białych skarpetek,
wydarzenia ruchome: black friday (w czwarty piątek listopada), cyber monday (w poniedziałek po black friday)

Grudzień
06.12. Mikołajki,
09.12.  dzień dziewic,
15.12. dzień herbaty,
25-26.12. Boże Narodzenie,
30.12. dzień serka wiejskiego,
31.12. Sylwester,
wydarzenia ruchome: dzień darmowej dostawy

Tworząc powyższe przykłady inspirowałem się tym kalendarzem.

To jeszcze nie wszystko

Po wybraniu tych świąt powszechnie, lub mniej, znanych, dodaj własne święta.

Np. dzień rozpoczęcia działalności Twojej firmy, dzień pozyskania pierwszego klienta, Twoje urodziny, albo inna ważna dla Ciebie data.

Samo przejrzenie listy świąt, to spora dawka inspiracji. Jeśli masz restaurację, w dniu rudych osób możesz dać 50% zniżki dla rudych:) W dzień białych skarpetek robisz promocję -30% za trójpak białych skarpet a w dzień kuriera dajesz darmową dostawę. Z kolei w dniu bez prezerwatywy, możesz iść na przekór – „Nie ryzykuj, tylko do końca dnia, 3 opakowania prezerwatyw w cenie 2” 🙂

Ustal częstotliwość
Musisz zadać sobie pytanie, jak często chcesz robić tego typu okazje i ustalić częstotliwość promocji.

Wybierz idealne święta i dni, pasujące do Ciebie i Twojej działalności.

Zaplanuj sobie cały rok, oznacz w kalendarzu akcje, które planujesz zrealizować.

Odpowiednio wcześniej zajmij się jej przygotowaniem. Ustal okres promocji (czy będzie tylko tego jednego dnia, czy odpowiednio wcześniej). Kiedy zaczniesz nadawać komunikaty, jakich narzędzi i materiałów potrzebujesz?

Poniżej jeszcze przykład z okazji dnia kota

Promocja z okazji dnia kota

i Mikołajek

Oferta ograniczona czasowo

Masz już swój pomysł

Czy któreś z nietopowych świąt, zainspirowały Cię do zrobienia takiej akcji u Ciebie? A może już masz taki kalendarz? Podziel się w komentarzu swoimi refleksjami.



Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. OK, rozumiem