Jak przygotować kampanię Black Friday w sklepie internetowym?

Czym jest Black Friday pisał nie będę. W każdym bądź razie w tym roku – 2018, będzie to dzień 23. listopada. I to właśnie tego dnia do zgarnięcia będzie masa produktów, usług, abonamentów, itd w znacząco obniżonych cenach.

Każdy (prawie) sprzedawca będzie chciał przyciągnąć do siebie klientów dając im niebanalne zniżki, albo inne profity.

Co ważniejsze, tego dnia, klienci są skłonni wydawać naprawdę dużo pieniędzy – zniżki robią swoje 🙂 Zbliżają się też święta i ci sprytniejsi już szukają okazji do zakupu prezentów – zarówno bliskim jak i sobie 🙂

Zauważ też, że zaraz po BF jest Cyber Monday, czyli kolejne święto zniżek. Niejednokrotnie sklepy w Polsce, robiły już promocję przez cały weekend, a także sięgały aż do końca poniedziałku. U Ciebie ten okres promocji też może trwać dłużej – Twoja decyzja 🙂

O co chodzi w Black Friday?

Jakkolwiek by nie patrzeć, cała akcja sprowadza się do tego, by klient zapłacił mniej, ale ostatecznie kupił więcej. Black Friday jest świetną okazją na przeprowadzenie nieziemskiej kampanii promocyjnej w Twoim sklepie, biznesie.

Black Friday jak przygotować kampanię

Tego dnia konkurencja jest spora, każdy próbuje zdobyć uwagę i nie łatwo będzie się przebić w natłoku panującego szumu.

Dlatego z pewnością musisz się jakoś wyróżnić od reszty. Czy to wysokością zniżki, przedmiotem promocyjnym, przekazem marketingowym… a może uznasz, że zrobisz Black Friday tydzień wcześniej ?

Jedno jest pewne. Jeśli zaczniesz robić akcję, w czwartek przed czarnym piątkiem, to jesteś skazany na porażkę 🙂 Nie zostawiaj takich ważnych decyzji na ostatnią chwilę.

Dlatego piszę już teraz, ze sporym wyprzedzeniem, abyś mógł precyzyjnie przygotować się do kampanii, odpowiednio ją zaplanować, stworzyć harmonogram i ze spokojem obserwować panujący wokół chaos 🙂

Jaki jest Twój cel?

Na początku, zastanów się, po co w ogóle, chcesz uczestniczyć w akcji? Czy w ogóle chcesz uczestniczyć? Nic na siłę, nie każdy musi uczestniczyć w tym zakupowym szale.

Co chcesz osiągnąć, robiąc tę promocję? Jakie cele sprzedażowe chcesz uzyskać?
Chcesz zarobić jak najwięcej, czy może przyciągnąć masę nowych klientów? Sam podejmij decyzję.

Najlepiej określ sobie konkretne wartości: do końca Black Friday pozyskam 120 nowych klientów, albo osiągnę tego dnia przychód na poziomie 8000 zł.

Ile możesz zainwestować?
Ile pieniędzy możesz wydać na reklamy i wszelkie inne działania promocyjne? Pomyśl też o czasie Twoim i Twoich pracowników, o Waszym zaangażowaniu… na ile chcecie się oddać przygotowaniu całej akcji?

Czym przyciągniesz klientów?

Kiedy już wiesz, co chcesz osiągnąć i jakim kosztem, teraz zastanów się, w jaki sposób przyciągniesz do siebie klientów?

Black Friday to dzień zniżek, ale to od Ciebie zależy jaką wartość dasz klientowi i w jaki sposób ją zaprezentujesz.

Darmowa wysyłka
Nie tylko zniżki procentowe mają miejsce bytu. Klientów przyciągniesz też darmową dostawą. W zależności od tego co sprzedajesz będzie to 10, 15 zł, które może stanowić ok 20% wartości przeciętnego zamówienia.

Zastanów się też czy przy każdej wartości zakupów możesz sobie pozwolić na pokrycie kosztów zakupu. Zawsze możesz próbować eksperymentować i zaproponować np. Darmową dostawę przy zamówieniu za min. X zł, albo przy zakupie min. 2 produktów, przy zakupie określonych produktów, albo zestawu…

Darmowa Wysyłka Black Friday

Drugi produkt gratis
To również ogromna korzyść dla klienta. Tylko najpierw chwyć po kalkulator, by nie strzelić sobie w kolano. Jeśli sprzedajesz produkty rozbieżne cenowo, to może warto zrobić zastrzeżenie, by drugi produkt nie był droższy od pierwszego, albo „drugi, tańszy produkt gratis”.

Wtedy zniżka dla klienta wyniesie maksymalnie 50%. W branżach wysokomarżowych, np: produkty elektroniczne, takie zabezpieczenie nie musi być konieczne.

Darmowy zwrot przez 60 dni
Może być 60, 90, ale też 30 dni – to i tak więcej niż ustawowe 14. Pokryj jeszcze całkiem koszty zwrotu, zamów kuriera, wtedy klient zapomni o jakichkolwiek oporach przed zakupem 🙂

50% zniżki
W USA, skąd wywodzi się BF, zniżki sięgają nawet 90%. W polskich realiach, z tego co widzę jest, zależnie od branży 20 – do 70 % zniżki. I choć 20% mniej, może nie brzmi kosmicznie, to i tak jest szansa, że przyciągnie do Ciebie zainteresowane osoby.

Black Friday -55%

Kupon na kolejne zakupy
Dlaczego nie kupon? Czas po Black Friday, to najgorętszy zakupowy okres w roku. Z Twoim kuponem masz pewność, że klient jeszcze do Ciebie wróci 🙂

Kup dwa produkty, trzeci otrzymasz gratis
Zauważ, że w tym wypadku, zarabiasz mniej, ale sprzedajesz aż 3 produkty. Podobnie jak wyżej, zabezpiecz się przed absurdalnymi sytuacjami 🙂

Zestaw produktów taniej
Stwórz jakiś atrakcyjny pakiet produktów. Np: 3 książki zwiększające produktywność, albo kość, przekąski i morka karma dla psa… Pakietów może być kilka, oznacz je w sklepie i ustaw cenę tak, by była kusząco niższa, niż gdyby próbowano kupić te produkty osobno.

Gratis do zamówienia
Wartość jaką dasz klientowi, nie musi być wyrażona procentowo lub bezpośrednio w złotówkach. Gratis do zamówienia, to również korzyść dla klienta. Do smartfona dorzuć obudowę, do kawy możesz dodać paczkę o innym smaku, a do książki audiobooka…

Kanały komunikacji

Co z tego, że zrobisz super akcję, jeśli nikt o niej nie usłyszy? Wiadomość o promocji w Twoim sklepie musisz zakomunikować. Wybierz kanały komunikacji, którymi możesz dotrzeć do Twoich obecnych klientów i potencjalnie przyszłych.

Newsletter
Idealny sposób na dotarcie do obecnych klientów, ale też tych, którzy jeszcze nie kupili, ale są np. na Twojej liście adresowej.

Facebook
Na samym facebooku, masz możliwość dotarcia kilkoma sposobami.

  • Sekwencja wpisów, to oczywista forma 🙂 Ale wpis możesz dać również na Twojej grupie, albo na grupie, do której jesteś zapisany (o ile to zgodne z regulaminem). A jeśli i tak przygotowujesz wpis na fanpage, to udostępnij go od razu na profilu prywatnym…
  • Wideo przygotowane specjalnie pod komunikowanie BF, może dotrzeć do tej części społeczności, do której nie dotrzesz innymi sposobami
  • Live na FB – spróbuj dlaczego nie?
  • Płatna reklama – możesz targetować ją na nowych klientów, albo robić remarketing dla obecnych klientów, osób, które były na Twoim sklepie, albo czytały Twojego bloga. Weź poprawkę, że tego dnia stawki reklamowe mogą być wyższe niż zwykle 🙂

Instagram
Podobnie, jak wyżej, masz do dyspozycji: zdjęcie i wpis, wideo, relację na Insta Story, film na IGTV.

Black Friday Instagram - Jak Przygotować Kampanię ?

Wpis na blogu
Odpowiednio wcześniej, możesz przygotować wiedzowy wpis na blogu i już tam komunikować o promocji jaką szykujesz.

Współpraca z partnerami
Niektóre strony, blogi, robią w BF, na bieżąco listę sklepów wraz ze zniżkami, jakie oferują. Przed świętami gorące są też wszelkiego rodzaju listy, typu „10 prezentów dla niej” itp…

Postaraj się odpowiednio wcześnie, by znaleźć się na takiej liście.

Inne kanały
Nie jestem w stanie nawet wymienić wszystkich możliwości. Wykorzystaj to gdzie już jesteś, media które znasz i w których jest Twoja grupa odbiorców. Równie dobrze może to być reklama w Google AdWords, wysłanie SMS, rozdawanie ulotek, albo bezpośrednie telefony do Twoich kontaktów…

Wszystkie kanały
Komunikowanie swoimi kanałami, śmiało możesz zacząć odpowiednio wcześnie… Ale kulminacja nastąpi w piątek. W dniu, w którym nie tylko Ty będziesz próbował przebić się ze swoim przekazem:)

Dlatego ważne jest by wykorzystać wszystkie swoje kanały i powtarzać w nich komunikat. Zauważ, że nie każdy sprawdza codziennie pocztę, ale chętnie sprawdza Facebooka. Nie każdy przegląda wszystkie nowe zdjęcia na Instagramie, ale za to na bieżąco śledzi Insta Story.

Nie bój się pisać, publikować i komunikować. Większość Twojego przekazu i tak nie dotrze do adresatów – zostanie pominięta, zignorowana, zginie w tłumie.

Jak technicznie przygotować się do Black Friday?

Jest co najmniej kilka sposobów, w zależności jaką drogę wybierzesz.

Landing page
Czyli osobna, specjalnie przygotowana strona, na której zakomunikujesz wartość jaką dajesz tego dnia. Jeśli promujesz np. tylko jeden produkt, albo konkretny zestaw produktów, to od razu umieść o nich informację na tej stronie.

Jeśli dajesz zniżkę, na cały asortyment w sklepie, to zakomunikuj to wyraźnie, i wzywaj do przejścia na sklep. Podobnie, jeśli dajesz inną wartość, np. darmowa dostawa, gratisy – na tej stronie wytłumacz co dajesz i na jakich zasadach…

Black Friday - landing page - licznik na stronie

Na landing page, możesz wrzucić dynamiczny licznik, który będzie odliczał sekunda po sekundzie, do końca trwania promocji.

Przygotowanie landinga, najlepiej zrobić na samym początku, po to, by mógł się już pozycjonować w wyszukiwarce.

Nie usuwaj tej strony po akcji, zostaw ją, niechaj się pozycjonuje dalej, za rok ściągnie Ci dodatkowych klientów. Licznik też możesz zostawić, niechaj odlicza 364… dni do następnego Black Friday 🙂

Czy ta strona jest konieczna? Możesz prowadzić od razu na stronę produktu – ale wtedy koncentrujesz uwagę, tylko na tym jednym. Możesz kierować na stronę główną sklepu, ale wtedy to właśnie tam, należy jasno komunikować korzyści jakie dziś przysługują klientom.

Kod rabatowy
Kwestia naliczania zniżek, możesz rozwiązać na kilka sposobów, kod rabatowy, jest jednym z nich. Np: BLACKFRIDAY, i każdy kto go wpisze, przy zamówieniu, otrzyma odpowiednią zniżkę.

Zmiana ceny na sklepie
Lepiej wygląda, kiedy przekreślisz starą cenę i od razu pokażesz nową, mniejszą, jeśli to możliwe technicznie, to zrób taki zabieg.

Podobnie w ustawieniach sklepu, możesz zmienić koszty dostawy itp. Ważne, by przetestować te rozwiązania odpowiednio wcześnie, by w czarny piątek mieć gwarancję, że wszystko zadziała 🙂

Licznik na sklepie

Licznik odliczający, ile godzin, minut, sekund zostało do końca promocji, zawsze budzi emocje i wpływa na podjęcie decyzji zakupowej. Poza landingiem, licznik wrzuć też na sklep. Możesz to zrobić co najmniej na dwa sposoby.

Black Friday licznik na sklepie

Jeden duży licznik, na stałe przyklejony np. na górze, lub dole strony – widoczny i odliczający na każdej podstronie. Taki komunikat, będzie z pewnością trudniejszy, do zignorowania

Albo licznik tylko na stronach z produktem, wpleciony w treść oferty – wyświetlany w pobliżu przycisku wezwania do akcji. Ale wtedy warto w inny, bardziej widoczny sposób komunikować na całym sklepie, co takiego dziś oferujesz.

Taki licznik, w kilka sekund utworzysz na beTimes.pl i łatwo wkleisz na swój sklep, czy landing page. Spokojnie wkleisz go na każdą platformę, gdzie tylko możesz umieścić kawałek kodu HTML, czy to na Shoper, Shoplo, WooCommerce, Landingi, WordPress. Na stronach pomocy beTimes znajdziesz dokładne instrukcje, jak to zrobić.

Na wideo przykład, jak wkleić licznik na Shoper

Przygotowanie materiałów do kampanii Black Friday

Czeka Cię ogrom pracy. Wyżej pisałem już o zmianie cen, przygotowaniu landing page, umieszczeniu licznika, przygotowaniu kodów rabatowych… Ale to dopiero początek.

Załóżmy, że chcesz intensywnie komunikować na facebooku… Tego dnia będziesz wrzucać nie jeden, a kilka materiałów. Grafika, wideo, treść postów, reklama… Zauważ, dwa posty, to już konieczne 2 różne grafiki, i dwa różne opisy. Podobnie wideo.

Kreacje reklamowe są jeszcze bardziej skomplikowane, bo warto testować różne grupy docelowe, różne nagłówki, opisy, grafiki – i powstaje kilkanaście kombinacji reklam, do przygotowania wcześniej.

A może warto zmienić cover photo na Twoim fan page? To kolejna grafika do przygotowania…

A Instagram? Tutaj również inne grafiki wrzucisz jako post, inne na Insta Story, a coś jeszcze innego na IGTV. Zauważ, że tutaj wrzucane treści różnią się chociażby zalecanym rozmiarem, czy też długością trwania wideo…

No właśnie, wszystkie te materiały, grafiki, teksty, przygotuj odpowiednio wcześniej. I gdzie tylko się da, to zaplanuj ich publikację tego dnia, o konkretnej godzinie.

Zatem zaplanuj, kiedy będziesz komunikować i jakimi kanałami. Ustal dokładnie, w jakie dni i co dokładnie opublikujesz. A potem przygotuj każdy z tych materiałów.

A jeśli już wszystko zaczynasz planować, to nie zapomnij o spójności, chociażby kolorystycznej 🙂

Zaplanuj newsletter

Podobnie jak posty i reklamę na FB możesz przygotować i zaplanować zawczasu, tak samo napisz treść newslettera, umieść w nim linki.

Tutaj również możesz wysłać kilka różnych wiadomości, z różnymi nagłówkami, innymi zdjęciami i różną treścią.

Zaplanuj ile wiadomości, jakie i kiedy chcesz wysłać. Potem przygotuj treść i zaplanuj je w Twoim systemie mailingowym.

Ostatnią wiadomość możesz wysłać np. o godzinie 21:00, z informacją, że zostały już tylko 3 godziny do końca… W treści maila, też możesz wrzucić licznik, który będzie odliczał czas.

Dzięki takim przygotowaniom, dzień kampanii będzie przebiegał bezstresowo, a swoją uwagę będziesz mógł skupić np. na bieżącej obsłudze klientów.

Harmonogram

Harmonogram przygotowań i publikacji. Śmiało, rozpisz sobie osobno każdego posta na Facebooku i każdego maila. Podaj dokładną datę i godzinę, kiedy chcesz go wysłać. A odpowiednio wcześniej, zaplanuj sobie jego przygotowanie.

Niech te wszystkie zadania znajdą się na Twojej linii czasu, dając Ci tym samym całościowy obraz, na to co będzie się działo.

Jeśli chcesz nawiązać współpracę np. z innymi osobami, które wesprą Cię w promocji, to musisz zrobić to odpowiednio wcześniej… Pierwszym etapem będzie w ogóle znalezienie odpowiednich kontaktów – sporządzenie listy osób, do których chcesz się odezwać. Dopiero później, np miesiąc przed wyślesz pierwszego maila… Wszystkie te działania i mikro cele osadź w harmonogramie.

Jeśli nie czujesz się na siłach, by samemu zrobić landing page, to odpowiednio wcześniej, musisz zacząć szukać podwykonawcy. Dodaj do harmonogramu, kiedy zaczniesz go szukać i ostatecznie na kiedy LP musi być gotowy.

Możesz użyć do tego po prostu kalendarza od Google, albo, jeśli korzystasz, to Asany. Jeśli wolisz, to rozrysuj sobie wszystko na tablicy, na ścianie, albo użyj karteczek samoprzylepnych.

Możliwe problemy podczas kampanii?

Nie wszystko da się przewidzieć, ale jeśli coś się da, to możesz o to zadbać zawczasu…

Pomyśl tylko, tego dnia, prawdopodobnie Twoją stronę, sklep, odwiedzi kilkukrotnie więcej osób, niż zwykle.

Czy twój serwer to wytrzyma? Czy serwer da rade obsłużyć takie ilości zamówień? Czy nie masz przypadkiem ustawionego limitu wysłanych maili?

Odpowiednio wcześnie, sprawdź, czy działa formularz kontaktowy, czy wiadomości z niego dochodzą?

Licznik w sklepie internetowym - Black Friday

Czy czat na stronie wysyła Ci natychmiast powiadomienia na smartfona? Czy Ty, albo Twój support wydołacie z bieżącą obsługą zapytań?

Poklikaj trochę po sklepie. Może się okazać, że są jakieś martwe linki, nieistniejące kategorie lub inne miejsca, na których klient, nie powinien się znaleźć. Zobacz jak strona wygląda na telefonie – czy da się przejść proces zakupowy?

Zastanów się też, czy masz wystarczającą ilość produktów na stanie? Co zrobisz, gdy cały asortyment się wyprzeda, a będzie dopiero godzina 10 rano?

Do dzieła, czasu coraz mniej

Zacznij jeszcze dziś, choćby od wizji całej akcji promocyjnej… a potem:
1. Ustal cel, co chcesz osiągnąć
2. Ustal, co i w jaki sposób zaoferujesz klientom
3. Wybierz kanały komunikacji
4. Jak załatwisz promocję technicznie na sklepie?
5. Zaplanuj materiały, grafiki, wideo, maile, …
6. Ustal konkretny harmonogram działań
7. Działaj i sprzedawaj 🙂



Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. OK, rozumiem