Jak zachęcić do komentowania na blogu? 12+ sposobów

Nowe komentarze na blogu uskrzydlają nas autorów i nadają sens dalszej twórczości 🙂 Artykuły z komentarzami są też postrzegane przez czytelników, jako bardziej wartościowe. A ci, którzy komentują, budują z Tobą bliższą relację.

Chyba nie muszę wymieniać dalej, to oczywiste, że jeśli blogujesz, to zależy Ci na sprzężeniu zwrotnym od czytelników.

Co zatem zrobić, jeśli nikt nie komentuje naszych wpisów? Trzeba się trochę postarać i dać powód do zostawienia komentarza.

Mam dla Ciebie kilka sposobów, które po wdrożeniu, mogą Ci zwiększyć ilość komentarzy pod postami Twojego bloga.

Możesz też zobaczyć wersję wideo 🙂

Zachęć do komentowania

Najbardziej banalny sposób i najprostszy do wdrożenia. Jeśli artykuł nie wywołał w czytelniku potrzeby zostawienia komentarza, to dlaczego miałby go zostawić? A skąd w ogóle ktoś ma wiedzieć, że trzeba, że powinien taki komentarz napisać?

Czasem wystarczą proste słowa zachęty, pytanie

Napisz proszę w komentarzu, co sądzisz na ten temat…
A jak ty radzisz sobie ze stresem w pracy?
Ty też masz podobne doświadczenia? Opisz w komentarzu swój przypadek

Jak zachęcić do komentowania na blogu?kasiapszonicka.pl

Współudział w tworzeniu treści

W artykule o charakterze poradnikowym (jak np. ten, który właśnie czytasz), gdzie przedstawione jest 9 sposobów na…, możesz poprosić czytelników o dodanie własnego, 10. sposobu rozwiązania danego problemu.

W mojej checkliście blogowej jedną z pozycji do odhaczenia jest „Zachęć do komentowania”. I prawie zawsze to stosuje, choćby to miało być najprostsze zdanie przypominające o takiej możliwości 🙂

Zagadka

Opowiedz historię, przedstaw trochę faktów, ale nie mów wszystkiego. Na końcu zrób zagadkę

Zagadka: kim jest ten gość ze zdjęcia?

Zgadnijcie w jakiej miejscowości zrobiłem zdjęcie tego kościoła

Zgadnijcie ile miałem followersów, kiedy zaczynałem przygodę na Instagramie?

Akcję możesz podsycić jakąś nagrodą, za najbardziej trafne odpowiedzi (o konkursie napiszę jeszcze poniżej)

Odpowiadaj na komentarze

Jeśli ktoś już napiszę Ci komentarz (bo wdrożyłeś 2 powyższe wskazówki 🙂 ), to wykorzystaj to.

Odpowiadaj na każdy komentarz. Nawet ze zwykłego podziękowania postaraj się rozwinąć dyskusję. Dopytaj, czy czytelnik wdrożył, któryś ze sposobów, czy ma jakiś dodatkowy pomysł na rozwiązanie problemu.

Jeśli jest potrzeba, to uzupełnij wiedzę z artykułu – dodaj przemyślenia, jakiś przykład.

Możesz wejść na stronę komentującego, poznać go i szybko nawiązać tematycznie.

Dzięki. Widzę, że na swoim blogu intensywnie stosujesz sposób nr 23 🙂

Kontrowersyjny temat

Sama metoda też jest kontrowersyjna i ryzykowna 🙂 Może przynieść Ci krótkotrwały ruch i komentarze, ale istnieje tez ryzyko, że stracisz stałych czytelników i zrazisz do siebie tych nowych.

Jak zachęcić do komentowania na blogu? Kontrowersyjny tematposukcesnaszpilkach.pl

Napisz na temat o którym inni boją się mówić

  • Twoje zarobki,
  • Twoje życie erotyczne,
  • Twoja wiara, religia, praktyki

Porusz temat, który z natury jest kontrowersyjny

  • homoseksualizm,
  • polityka – konkretny bieżący fakt,
  • przyjmowanie imigrantów do Polski

Twoja opinia na dany temat

  • Twoje stanowisko nt. szczepienia dzieci,
  • co sądzisz o płaskoziemcach,
  • rasizm,
  • inne bieżące fakty ze świata

Pamiętaj – robisz to na własną odpowiedzialność 🙂

Ułatwiaj komentowanie

Jeśli na Twoim blogu trzeba się zarejestrować, aby zostawić komentarz, to tracisz ogromną ilość potencjalnych komentarzy. Rejestracja to utrudnienie, podać maila, hasło, inne dane, trzeba potem potwierdzić adres… to strasznie długi proces.

Ogranicz pola wymagane. W zasadzie wystarczy email i treść komentarza. Czy naprawdę chcesz utrudniać życie czytelnikom i wymagać od nich username, imię, nazwisko, a może jeszcze narodowość i nr buta?

Popraw wygląd. Jeśli możesz to poukładaj te pola w logiczną całość. Zadbaj o estetykę. Dodaj etykiety – niechaj każde pole będzie precyzyjnie opisane.

Walidacja. Jeśli użytkownik podał błędnego maila, to podświetl pole na czerwono i wyświetl jasny komunikat przy tym polu „Podałeś nieprawidłowy adres email, popraw proszę”. Najgorsze co widziałem to scroll do samej góry i komunikat zlany z treścią artykułu „Formularz zawiera błędy”… litości…

Disqus to zewnętrzny system komentarzy. Łatwo wrzucisz go na bloga, jeszcze łatwiej możesz zarządzać komentarzami i odpowiadać na nie. A sam formularz jest mega intuicyjny.

A tutaj kilka ciekawych rozważać nt. ostatnich zmian na tej platformie Disqus – dlaczego MUSISZ uważać na ten system komentarzy na blogu

Wyróżnij najlepsze komentarze

Każdy lubi być wyróżniony, choćby poprzez swój komentarz 🙂

Możesz zrobić na blogu specjalną sekcję w stopce, albo bocznej kolumnie, gdzie wyświetlisz najlepsze/najpopularniejsze komentarze.

Co jakiś czas możesz zrobić screen i wrzucić na Facebook, Instagram, …

Napisz osobiście maila z podziękowaniem za aktywność – napisz jak wiele to dla Ciebie znaczy i jak bardzo wdzięczny jesteś.

Nagradzaj najaktywniejszych. Możesz zrobić to niespodziewanie i wysłać temu użytkownikowi jakiś prezent. Albo wprowadzić na stałe akcję, gdzie raz w miesiącu będziesz nagradzać jednego komentatora 🙂

Zrób konkurs na najlepszy komentarz

Najlepszym komentarzem może być:

  • ten, który będzie miał najwięcej odpowiedzi, polubień,
  • z najbardziej kreatywną odpowiedzią,
  • najzabawniejszy,
  • najbardziej merytoryczny i użyteczny,
  • ten, który najlepiej trafia do Ciebie 🙂

Nagroda może być rzeczowa, albo niematerialna. To może być ebook, dostęp do Twojego kursu, godzina konsultacji, albo darmowy audyt.

Zadbaj o wartościową treść

Jeśli artykuł będzie słaby i bez wartości, to wręcz nie na miejscu będzie stosowanie pozostałych wskazówek na zwiększenie ilości komentarzy.

A jeśli trafisz tematycznie pod Twoją grupę odbiorców, to też zwiększysz odsetek tych, co zostawią komentarz z własnej woli 🙂

Komentuj u innych

Nawiążesz dzięki temu relację. Staniesz się zapamiętanym. Zmobilizujesz tym samym autora innego bloga, by zostawił komentarz u Ciebie. Naturalnie zwiększysz też ruch na swoim blogu.

Postaraj się pisząc komentarz. Napisz kilka zdań. Zadaj pytanie, zmuś autora do odpowiedzi.

Zwiększaj ruch na blogu

To takie oczywiste 🙂

Dla ułatwienia obliczeń, przyjmijmy, że 1% Twoich czytelników zostawi w sposób naturalny i niewymuszony komentarz.

Mając 100 czytelników, możesz liczyć na 1 komentarz.

Ale mając ich już 1000, to statystycznie, komentarzy będzie 10.

Prosta matematyka 🙂

Przeanalizuj Twoje poprzednie wpisy

Sprawdź, które miały najwięcej komentarzy.

Przeanalizuj je, dowiedz się, co spowodowało taką aktywność. Może to była tematyka, może forma, może wartość, albo wideo…

Jeśli znajdziesz schemat, to zastanów się, czy może to nie jest najlepszy kierunek dla Twojego bloga?

Co teraz?

Wiedza nie ma żadnej wartości, dopóki nie zostanie wdrożona. Co z tego, że przeczytałeś ten artykuł? Nic. Zmarnowałeś ok 7 minut życia

Ale możesz to zmienić. Wystarczy, że wdrożysz u siebie, choć jeden pomysł, którego jeszcze nie stosujesz. Nie czekaj na dobry czas – zrób to teraz.

Podziel się w komentarzu, tym co działa u Ciebie, co już stosujesz, a co z pewnością wdrożysz. A może masz swój sposób – podziel się nim 🙂



Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności. OK, rozumiem